لوله درزدار

لوله درزدار چیست؟ 

لوله درزدار لوله هایی هستند که جای درز و جوش روی سطح آنها مشخص است که این جای جوش از قسمت بسیار حساس لوله می باشد.این لوله ها در ساخت ورقه های فولادی کاربرد دارند. از مزایای لوله ی درزدار ساخت سریع ، نصب راحت و قیمت پایین آنها نسبت به لوله های بدون درز است.

روش تولید لوله های درزدار

ابتدا ورقه های فولادی را خم کرده و به شکل لوله در می آورند و سپس دو طرف لوله را به هم جوش می دهند. طریقه ی جوش دادن دو طرف لوله در میزان کیفیت و مقاومت لوله بسیار تاثیرگذار است. روش های مختلفی برای جوش دادن وجود دارد مانند جوش دادن با مقاومت الکتریمی ، با فرکانس بالا ، با فیوژن الکتریکی و جوش دادن با جوشکاری مارپیچی.

استانداردهای لوله ی درزدار 

لوله های سیاه درزدار طبق استاندارد ملی و بین المللی DIN 2440 وارد بازار می گردند. که این استاندارد سنجش وزن و ابعاد لوله های سیاه است. اما برای سنجش آلیاژ این لوله ها با استانداردهای ASTM A53, A333 , A334 , A335 مورد بررسی قرار میگیرند.

لوله ی درزدارتفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز 

دو دسته از لوله های فولادی وجود دارند که به لوله درزدار و بدون درز تقسیم می شوند. لوله های فولادی بدون درز لوله های مانیسمان یا سیم لس می باشند.

برای ساخت این لوله ها از مقاطع فولادی مانند شمش استفاده می کنند که آنها را حرارت داده و با کشش به لوله های فولادی تبدیل می کنند. برای تولید لوله بدون درز از روش جوش استفاده نمی گردد. اما همانطور که در بالا اشاره شد برای تولید لوله های درزدار از برش دهی و شکل دهی لوله ها و جوشکاری آنها استفاده می کنند.

کیفیت مواد اولیه در لوله های بدون درز بهتر از لوله های درزدار است. و با این تفاوت کیفیت ، قیمت نیز متفاوت می شود . با دید کلی می توان تفاوت لوله های درزدار و بدون درز را در موارد زیر در نظر گرفت:

-تفاوت در هزینه

-تفاوت در مراحل ساخت

-تفاوت در شکل ظاهری

-و تفاوت در کاربرد و اندازه ی لوله ها

 مقاله مرتبط : لوله برق فلزی یا فولادی و انواع آن

انواع لوله ی درزدار 

ویژگی های لوله های درزدار متفاوت است و با وجود انواع مختلفی از آنها بالطبع کاربردشان نیز متفاوت خواهد بود. انواع لوله های درزدار شامل :

لوله های درزدار عادی

آزمایش هایی که روی لوله های درزدار عادی انجام میشود مقاومت در برابر فشار آب و خم شدن است که پس از این مرحله این لوله ها را برای انتقال مایعات کم فشار با حرارت کم استفاده می کنند. طول این لوله ها 4 تا 10 متر است.

انواع لوله های درزدار

لوله درزجوش ترانسفورماتور

برای ساخت لوله های حرارتی ترانسفورماتور از لوله های درزجوش استفاده می کنند. شکل این لوله ها مربع ، مستطیل و یه با شکل کلاه هستند که اغلب در صنایع ماشین سازی ، کشاورزی و ساخت در و پنجره های فولادی کاربرد وسیعی دارند.

لوله‌ های درزدار گالوانیزه

منظور از گالوانیزه لایه ای فلزیست که روی لوله های فولادی می کشند تا لوله در مقابل رطوبت و آب دچار پوسیدگی و یا خوردگی نشود. این لایه مقاومت و طول عمر لوله را افزایش می دهد. گالوانیزاسیون به دو روش سرد و گرم صورت می گیرد.

لوله ی درزدار مارپیچی

مقاومت لوله های درزدار مارپیچی بالاتر از لوله های درزدار عادی است زیرا کیفیت جوش بالاتر و همینطور کاربرد بیشتری نیز دارند. تنها عیبی که دارند این است که لوله های مارپیچی سرعت رسوب بالایی دارند. از این نوع لوله در ساخت سیستم های تهویه ، دفع سموم ، جابه جا کردن موارد از کامیون و غیره استفاده می گردد.

مقاله مرتبط : راهنمای خرید لوله برای مصارف ساختمانی

لوله ی درزدار داربستی 

این لوله ها را در پروژه های عمرانی برای ساخت و ساز در نظر می گیرند. درزی که این نوع لوله ها دارند برای انتقال آب و یا گاز مناسب نیستند.

کاربرد لوله ی درزدار

لوله ی درزدار در مصارف مختلفی در صنعت قابلیت استفاده دارد که نسبت به هزینه تولید و امکان تولید طول های مختلف جزو محبوب ترین لوله ها می باشد. مواردی که این لوله ها در آن کاربرد دارند عبارتند از:

-ساخت سازه های فلزی

-لوله کشی آب و سیالات دیگر

-در صنعت اتومبیل و کشتی سازی

-مجرای سیم

-قفسه سازی

-ساخت ظروف های بزرگ

-سیستم گرمایشی و سیستم بخار

لوله های فلزی

ویژگی‌ های لوله های درزدار 

-جوش لوله های درزدار به سه روش انجام می گیرد. برخی جوش در قطر داخلی ، برخی در قطر خارجی و بعضی نیز در داخل و بیرون لوله جوش می شوند.

-سرعت نصب در لوله های درزدار بالاست . به همین علت در زمان اجرای نصب لوله صرفه جویی می شود.

-سایزهای مختلفی دارند و هزینه این لوله ها کمتر است

-ضخامت های مختلفی از لوله های درزدار تولید می گردد

فروش لوله در بامیک

در صورتی که نیاز به خرید از لوله های درزدار دارید می توانید برای راهنمایی به مشاوران شرکت بامیک وصل شده و تمام موارد لازم برای خرید لوله های درزدار ، بدون درز ، لوله ها پلاستیکی ، پی وی سی و … را از ما جویا شوید.

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

منبع مقاله : لوله درزدار و انواع آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس