لوله کامپوزیتی

آشنایی با لوله کامپوزیتی

موادی که برای ساخت لوله کامپوزیتی استفاده می شود پلی وینیل کلراید (پی وی سی ) ، پلی اتیلن متراکم ، پلاستیک فایبرگلاس، پلی پروپیلن و پلاستیک تقویت شده شیشه ای است. مقاومت این نوع لوله ها در برابر خوردگی بسیار بالاست. ویژگی مکانیکی قدرتمندی دارد و در مقایسه با اندازه و ضخامت لوله های مشابه ، لوله ی کامپوزیتی مستحکم تر و قوی تر از لوله هایی است که از مواد تقویت نشده تولید شده اند. در هنگام فشاری که در فرآیند عایق سازی بر لوله وارد می شود نیز مقاومت نشان میدهند حتی زمانی که آنها را در عمقهای بیشتر و نیروی بیشتر نصب کرده باشند. ساخت این لوله ها بدون درز است و همین مورد نصب انها را راحت تر صورت می دهد.

تعریف کامپوزیت

ترکیب دو یا چند لایه قابل دیدن و مستقل از هم مواد کامپوزیتی را شامل می شوند. هر دو قسمتی که گفته شد موجب افزایش قدرت مجموعه ی ترکیبی می گردد و معمولا ضعف های هم را برطرف می کنند. آلیاژهای مشابه برنز یا برنج لوله ی کامپوزیتی را تشکیل نمی دهند. ترکیب آلیاژها به گونه ای است که نمی شود انها را از یکدیگر تمیز داد. کامپوزیت های طبیعی شامل سنگ و چوب هستند و کامپوزیت های معمولی مثل بتن ، آجر گلی و فایبرگلاس ساخته می شوند.

مقاله مرتبط : لوله برق کاندوئیت

انواع کامپوزیت ‌ها (از گذشته تا امروز)

نوع تقویت مواد کامپوزیتی برای دسته بندی بررسی می شود. تقویت ها در شبکه ای که لایه ها را نگه می دارد جاسازی می شوند. این تقویت به منظور افزایش استحکام کامپوزیت صورت می گیرد. برای نمونه ، در ساخت آجر گلی ، منظور از شبکه گل می باشد و کاه را به عنوان تقویت کننده استفاده می کنند.

کامپوزیتاز انواع کامپوزیت ها که از نوع معمولی هستند می توان به کامپوزیت های تقویت شده با فیبر تصادفی و یا فیبر کوتاه ، کامپوزیت های تقویت شده با فیبر پیوسته و یا فیبرهای بلند ، کامپوزیت های تقویت شده با ذرات ، با ورقه و با پرکننده ها را نام برد.

آجرهای گلی ساختمانی

نمونه ای از مواد کامپوزیتی که انسان های دوران باستان آن را اختراع کرده اند اجرهای گلی ساختمانی است. این آجرهای ساخته شده با گل بسیار مقاوم بودند و در برابر فشار مقاومت داشتند اما انعطاف پذیری کمی را برخوردار بودند و همین مورد موجب می شد که به راحتی شکسته شوند. کاه از آنجایی که استحکام کششی بالایی دارد و در برابر کش مقاوم است به آجرهای گلی اضافه می شدند و این آجرهای کامپوزیتی ساخته شده بسیار انعطاف پذیر بوده ، وزن بالایی را تحمل می کرده و همینطور نسبت به فشار مقاومت داشتند.

بتن و بتن‌های دوبار تقویت شده

بتن را از شن ، سیمان ، آب و ریگ می سازند. واکنش شیمیایی که هنگام مخلوط کردن مواد بتن اتفاق می افتد موجب استحکام بالای بتن می گردد. استفاده از بتن در راه سازی و ساختمان سازی ها مرسوم است. تقویت بتن با میلگرد موجب انعطاف و استحکام آن شده و با این حساب بتن دوباره تقویت می گردد.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید لوله برای مصارف ساختمانی

فایبر گلاس

فایبرگلاس از خرده شیشه هایی که با رزین به یکدیگر وصل شده اند می سازند. فایبرگلاس ها در اتومبیل سازی از مهمترین اجزای بدنه محسوب می شود. بدنه اتومبیل را از لایه های گوناگون فایبرگلاس مثل لایه پوشیده شده با ژل ، لایه ی بافت ، حصیر و پارچه میتوان ساخت. محصول نهایی که بیرون می آید دارای بدنه ای قوی ، ضدآب ، سبک و کامل می باشد. فایبرگلاس از لحاظ هزینه نسبت به مواد دیگر ارزان تر است.

انواع لوله کامپوزیتیکامپوزیت‌ های طبیعی

در طبیعت به راحتی می توان کامپوزیت پیدا کرد. مانند چوب که از فیبرهای سلولزی که موادی به نام لیگنین دارند تشکیل می شوند. فیبرهای سلولزی در نخ و کتان نیز مشاهده می شود اما قدرت چسبندگی لیگنین در داخل چوب اجزای آن را کنار هم قرار می دهد. بعضی از اونواع سنگ های بزرگ نیز که از سنگ های ریزتر و موادهای معدنی ساخته شده اند به عنوان کامپوزیت شناخته می شوند.

برخی از مزایای لوله‌ کامپوزیتی

در برابر خوردگی مقاومند

در اندازه های مختلف قابل برش هستند

مقاوم در برابر مواد شیمیایی و اسیدها

جریان داخل آنها روان است و این لوله ها را می توان در دماهای بالا تا 110 درجه سانتیگراد نیز استفاده کرد.

اتصالات لوله کامپوزیتی

لوله کامپوزیتی را برای لوله کشی آب های گرم و سرد ، سیستم آب آشامیدنی ، گرمایش از کف ، گرمایش مرکزی ، مصارف خورشیدی ، حمل نقل گازها و مواد شیمیایی و برای هوای فشرده نیز استفاده می کنند.

طول عمر بالای این لوله ها تا حدود 50 سال است.

برای اتصال این لوله ها به چسب یا حلال ، جوشکاری یا فیوژن گرمایی و لحیم کاری نیازی نیست. به راحتی می توان این اتصالات را نصب کرده و در طولانی مدت استفاده کرد.

تماس با بامیک

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس