سینی کابل برق

سینی کابل برق چیست؟

سینی کابل برق به منظور نظم دهی سیم ها و کابل های برق و همچنین در جهت انتقال آنها در سیستم های سیم کشی ساختمانی به کار برده می شوند. یک پل هدایتگر حامل هستند. که بر طبق استاندارهای NEC ساختار سختی دارند که اتصالات و بخش های مرتبط به هم را شامل می شوند.

هدفی که برای تولید سینی کابل در نظر گرفته می شود محافظت و نگهداری از سیم ها و کابلهای برق است که در مسیرهای طراحی شده هدایت می شوند.

سینی کابلانواع پوشش نردبان كابل و سينی كابل

-سيني كابل با پوشش گالوانيزه گرم ، توليد شده با ورق روغني و يا سياه

-سيني كابل توليد شده با ورق استيل

-سيني كابل با پوشش رنگ الكترواستاتيك ،  توليد شده با ورق گالوانيزه روغنی

  

مشخصات و کاربردهای سینی کابل گالوانیزه

برای محیط هایی که اسیدی و مرطوب هستند از سینی کابل گالوانیزه که آبکاری گرم شده است استفاده می شود که ویژگی های منحصر به فرد این جنس فلزی باعث شکل دهی آسان برای نصب می گردد. ویژگی های جنس فلزی سینی عبارتند از:

قطعات آن غیرقابل اشتعال است

طبق استانداردهای اروپا و بین المللی ساخته می شود

مقاومت در برابر بخارهای اسیدی و همینطور سایر مواد شیمیایی دارد

لبه های آن صیقلی و صاف است و به کابل آسیبی نمی رساند

مقاومت در برابر ضربه

مناسب برای آب و هوای مرطوب

طول عمر زیاد

اندازه های مختلف و متنوع

تحمل وزن بالا

 مقاله مرتبط : فیوز برق و انواع آن

سینی برق گالوانیزه

برای ساخت سینی برق از ورق هایی با جنس گالوانیزه ، استیل و یا جی آر پی استفاده می کنند. از جنس گالوانیزه فابریک درفضاهای مسقف مانند پارکینگ ها و سوله ها و … استفاده می شود و مکان هایی که فضاهای روباز دارند سینی آبکاری شده مورد استفاده قرار میگیرد.

اندازه های مختلف سینی کابل

اندازه های تولید شده از سینی گالوانیزه عرض های 100 ، 150 ، 200 ، 250 ، 300 ، 400 ، 500 ، 600 ، 700 ، 800 و … میلیمتر است که طبق عرض سینی ها ساپورت ، رابط و نگه دارنده آن نیز ساخته می شود.

انواع سینی کابلسيني كابل توری (مش) چيست؟

در اتاق سرور و محیط هایی که دما و حرارت بیشتری دارند نیاز به هوارسانی به کابل هست که در این مواقع از سینی های کابلی که از جنس مفتول فولادی و استیل هستند استفاده می شود. سینی کابلهایی که جنس ورق گالوانیزه دارند در راهرو ها ، سوله ها و موتورخانه ها نصب می گردند. سینی گالوانیزه مقرون به صرفه تر از سینی توری است.

ویژگی ها و خصوصیات سینی کابل برق

سینی های آلومینیومی وزن کمتر ، مقاومت بیشتر و درصد خورندگی پایینتر نسبت به فلز را دارند. و نیازی به تعمیر و نگهداری آنها نیست

سینی های فولادی مقاومت مکانیکی بالا دارند و در برابر خوردگی نیز مقاومند. وزن بالا و هدایت الکتریکی پایینی دارند. این جنس از سینی ها را اگر با آلیاژهای روی و یا یکسری روند شیمیایی پوشش دهند در مکانهایی که مرطوب هستند به راحتی می توانند استفاده کنند بدون اینکه سینی دچار خوردگی شود.

 سینی از جنس استیل که همان فولاد ضد زنگ است در مواجهه با حرارت خمیده نمیشود و تغییر شکل نمی دهد. و مقاومت بالایی در مقابل رطوبت دارد. و به همین علت ها از دیگر فلزات گران تر و پرمصرف تر است.

نردبان کابلانواع سینی کابل برق

سینی گالوانیزه مشبک که برای تفکیک کابل ها در طول های مختلف و برای حفاظت کابلها به کار برده می شود . دو نوع محافظ کابل وجود دارد که یکی به صورت فلزی ساخته می شود و دیگری از جنس پی وی سی است.

آلومینیوم

فولاد

استیل یا فولاد ضد زنگ

این نوع از سینی ها نیز تولید می شوند که خاصیت ضد خورندگی و ضد زنگ زدگی دارند.

نردبان کابل

سینی نگهدارنده ساده

سینی نگهدارنده مشبک

سینی نگهدارنده سبدی

سینی‌ نگهدارنده پی وی سی

زانو سینی نگهدارنده

سینی نگهدارنده گالوانیزه گرم و سرد

سینی نگهدارنده گالوانیزه فابریک

سینی نگهدارنده رنگی پودری استاتیک

 مقاله مرتبط : لوله گذاری در برق کشی ساختمان

 سینی نگهدارنده سبدی

مانند سبد فواصل باز بین هر میله با میله ی بعدی دارد. در این نگهدارنده ، جریان هوا به خوبی عبور داده شده و باعث خنک شدن سیم ها و تهویه داخل کابین می شود. این سینی در تمام قسمت ها مانند سقف ، دیوار ، زیر کف پوش ها و … نصب می گردد.

 

سینی‌ نگهدارنده پی وی سی

سینی های کابلی که جنس پی وی سی دارند برای انتقال فیبرهای نوری روی دیوار نصب می شوند. که به خاطر جنس محکمی که دارند مانع آسیب و یا خم شدگی فیبرهای نوری می شوند. به علت نارسانا بودن این جنس از سینی ها نیازی به نصب آنها در زمین و یا داخل دیوار نیست. سبک هستند و سیگنال ها داخل این سینی ها با یکدیگر تداخلی ایجاد نمی کنند.

سینی کابل پی وی سیسینی نگهدارنده مشبک

سینی برق پانچ شده همان سینی مشبک است که مناسب برای محیط هایی با حرارت متوسط هستند. پانچ هایی که در کف تعبیه می شود باعث ایجاد جریان هوا در بین کابل ها و سیم ها می شوند. و به خاطر نبود رطوبت خوردگی در کابل ها کاهش می یابد.

 

سینی نگهدارنده ساده

این سینی شبیه نوع مشبک است اما مانند سینی مشبک کفی پانچ شده در آن وجود ندارد. سطح داخلی یکدست است و همین موضوع سیم ها و کابل ها را از آسیب های خارجی محافظت می کند. در کارخانجات صنایع و یا نیروگاه های شیمیایی و دارویی در سیستم های کابل کشی از این سینی استفاده می شود. به علت نداشتن محفظه ی عبور جریان هوا ، و همینطور احتمال قرار گرفتن در رطوبت و حرارت بالا می تواند به کابل ها و سیم ها آسیب برسد.

 

نردبال کابل

بدون کاور و درپوش است و تبادل هوا میان سیم ها و کابل های حامل خود زیاد است و به همین علت خطر اتصال به خاطر گرمای تولید شده از هادی های کابل ها را به صفر می رساند. این نردبان کابل ها را به حالت عمودی هدایت می کند.

مقاله مرتبط : تابلو برق صنعتی

اتصالات سینی کابل برق

 

برای اتصال دو سینی به همدیگر و یا وجود اتصالات داخل یک سینی نیازمند اتصالات زیر هستیم:

تبدیل و درب تبدیل راست گرد و چپ گرد وسط

زانویی و درب زانویی ۴۵ درجه و ۹۰ درجه

زانویی و درب زانویی افقی و عمودی

پیچ و مهره و واشر

سه راهی و چهارراهی افقی و عمودی

دیوایدر یا جداکننده رابطه از بغل بند و کف

کاور کلمپ

نگهدارنده درب

کاهنده یا کاهش دهنده

 

علت استفاده از سینی کابل برق در ساختمان ها

مراقبت از کابل ها در برابر حیوانات موذی مثل گربه و موشی و غیره که میتوانند به کابلها آسیب برسانند از ضروریات ساختمان سازی است. کابلها باید از دسترس این حیوانات خارج شوند تا صدمه و آسیبی به آنها نرسد.

 

تماس با بامیک 

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

منبع مقاله : سینی کابل برق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس