اصول لوله گذاری در برق کشی ساختمان

لوله گذاری برق کشی ساختمان

اولین کار برای لوله گذاری برق کشی ساختمان داشتن نقشه سیم کشی ساختمان است که در آن مسیر لوله های برق ساختمانی مشخص هستند. امروزه در اغلب ساختمان های مدرن از جریان AC برای تامین برق لوازم خانگی استفاده می شود که این لوازم با 100 تا 500 ولت انرژی کار می کنند. دو روش برای انتقال برق در ساختمان ها مطرح می باشد:

1-برق کشی توکار

2-برق کشی روکار

همانطور که از نامشان مشخص است در برق کشی توکار داخل گچ یا سیمان شیاری برای لوله های برق باز می شود که در لوله کشی های اولیه اقدام به این کار می کنند و که هنوز ساختمان در مراحل نازک کاری است. در برق کشی روکار پس از اتمام کار ساختمان برق کشی را انجام میدهند که این مورد با اینکه دردسر کمتری دارد اما زیبایی ساختمان را نیز کم می کند.

نکات مهم در لوله گذاری برق کشی ساختمان

از مهمترین نکاتی که در لوله کشی توکار باید به آنها توجه کنیم 6 مورد زیر است:

-فاصله ای که برای نصب لوله های توکار در نظر گرفته می شود باید کوتاه باشد و از پیچ و خم های بی مورد و اضافی پرهیز گردد.

-اندازه ای که لوله های توکار زیر سطح تمام شده دیوار یا سقف باید نصب شوند حداقل 15 میلیمتر است.

-زمانی که در کف ساختمان لوله های برق پی وی سی و یا فولادی را می خواهیم نصب کنیم باید فاصله ی روی لوله تا سطح ، که حداقل 3 سانتی متر است را در نظر داشته باشیم. برای لوله کشی در کف باید حتما از لوله های پلاستیکی سخت و یا لوله های فولادی استفاده کنیم.

-محل نصب جعبه های تقسیم باید به صورتی باشد که برای دسترسی به سیم و کابل ها و همینطور محتوی آنها ، مجبور به تخریب ساختمان و خاکبرداری نشویم و ضمنا تا جایی که امکان دارد جعبه ها در دیدرس نباشند.

-اتصالات باید طوری نصب شوند که محکم باشند مکان هایی که رطوبت در آنجا زیاد است و لوله ها را در زیر بتن یا خاک دفن می کنند باید از اتصالی استفاده شود که مانع ورود آب به داخل لوله ها گردد.

مقاله مرتبط : فنر سیم کشی برق ساختمان

لوله گذاری در برق کشی ساختمان-تمام لوله ها و تاسیسات برقی که در زیر کار نصب می گردند حتما باید بازرسی و آزمایش شده و اگر به تصویب مهندس ناظر رسید سپس پوشیده شوند. اجرای این روند طوری باید برنامه ریزی گردد که اختلالی در دیگر فعالیت ها ایجاد نکند.

-لوله های مختلفی با سایزها و برندهای گوناگون برای لوله کشی برق وجود دارد که هر کدام برای کار خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.

 اگر در زمان ساخت ساختمان به لوله های برق و کیفیت آنها توجهی نشود می تواند پس از مدت کوتاهی باعث هزینه ی زیادی شود که صرف تعویض لوله ها گردد. بنابراین حتما از برق کار حرفه ای که اطلاعات کاملی در مورد لوله ها دارد کمک گرفته شود تا لوله برق مناسبی را تهیه نماید.

مقاله مرتبط : انواع اتصالات برق

استاندارد لوله گذاری برق کشی ساختمان

استانداردهایی که برای برق کشی ساختمان نیاز است تا رعایت شود نکات زیر است:

-قطر داخل لوله نسبت به قطر دسته سیم ها باید حداقل برابر 1.3 باشد

– خالی بودن لوله ها در هنگام نصب باید چک شود.

– در هنگام لوله کشی استفاده از لوله برها ممنوع است

– زمانی که نوع لوله ی دیگر با نوع متفاوت را نصب میکنیم تعبیه جعبه در مکانی تغییر ممنوع است.

-مدارهای زیر کف ها فقط میتوانند با استفاده از لوله فولادی و یا پلاستکی اجرا شوند.

بست هایی که به لوله های روکار زده می شود حتما باید دو پیچ باشند تا لوله ها با دیوار و یا سقف تماسی پیدا نکند.

لوله گذاری در برق کشی ساختمان ابزار لوله گذاری برق کشی ساختمان

ابزاری که برای لوله کشی برقی لازم داریم موارد زیر است:

    کمان اره

    کاتر

    متر

    فنر خم

   تیشه و قلم

    پیک نیک و آب

    هیتر

 

نکات مهم لوله گذاری برق کشی ساختمان

باید توجه داشت که بین لوله های برق فاصله ی استانداردی حدود 15 سانتیمتر باشد و همچنین سه راهی ها و زانوهایی که برای لوله ها استفاده می شوند نصبشان باید طوری باشد که به کابل ها و سیم ها آسیبی نرساند.

لوله های برق و لوله های فاضلاب فاصله ای 30 سانتی متری داشته باشند اگر فاصله کمتر باشد به مرور ممکن است برای لوله های برق مشکلاتی را به وجود بیاورد.

نکته ی حائز اهمیت دیگر که حتما باید رعایت شود در سقف هایی که کاذب هستند نمیتوان لوله کشی را انجام داد بنابراین لوله کشی برق را از کف طبقه بالا نصب می کنند و همینطور ساختمان هایی که تیرچه بلوکی هستند نیز به همین صورت لوله کشی می شوند.

در مرحله ی اجرای داخلی برق کشی ساختمان عبور کابل ها و سیم ها از داخل لوله ها و سینی های کابل است که این مرحله شامل نصب اتصالات و تمام کابل کشی نمای ساختمانی است.

نصب تمام تجهیزات الکتریکی مثل تلفن ، آیفن ، آنتن ، سیم کشی و غیره در زمان پایان مرحله ی داخلی است از قسمت هایی دیگری که در این مرحله باید نصب شوند تایمرهای راه پله و پارکینگ ، سنسورهای چراغ ها هستند.

نتیجه گیری

حساسیت لوله گذاری برق کشی ساختمان بسیار بالا است و حتما این مراحل باید توسط کارشناس و متخصص این امر صورت بگیرد قبل از احداث ساختمان و شروع به اجرای کار نیاز به دانستن اطلاعاتی درباره لوله های برق و لوله کشی های ساختمان است. حیطه شرکت بامیک در زمینه ی لوله برق ها و تولید لوله ها و اتصالات مربوطه با کیفیت بسیار بالاست که این روند با مهندسین فنی و سابقه و تجربه افراد حاذق مجموعه بامیک اتفاق افتاده است. برای مشاوره رایگان در زمینه خرید لوله های پی وی سی و همینطور پاسخگویی به سوالات در باره ساختمان سازی می توانید با گروه صنعتی بامیک سمنان تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس