فنر سیم کشی برق ساختمان

فنر سیم کشی برق ساختمان


اگر کار اصولی و دقیق برای برق کشی ساختمان بخواهید باید لوازم و تجهیزات مختص این کار همراه شما باشد تا کار به صورت حرفه ای و درست انجام شود. فنر سیم کشی برق ساختمان برای برقکاری ساختمان که به صورت توکار باید انجام شوند مورد استفاده قرار میگیرد که از انواع آن میتوان به جنس پلاستیک و فلزی اشاره کرد از لحاظ ضخامت در سایز 3.5 تا 5 میلیمتر تولید میگردند که سطح تخت و گرد دارند که در مواقع نیاز از هر کدام استفاده می شود.

هنگامی که لازم است سیم ها را از داخل لوله خرطومی ، لوله فلکسی و … عبور دهیم نیاز به فنر سیم کشی برق ساختمان داریم به علت داشتن انعطاف بالای فنر سیم کشی ، زمان سیم کشی برق ساختمان به حداقل می رسد.

ساختار فنر سیم کشی برق ساختمان

جنس این نوار نازک فلزی از فولاد است که انتهای یک سمت آن را گوی پلاستیکی یا فلزی تشکیل داده و در سمت دیگرش قلابی تعبیه شده است که از جنس فلز است کارکرد این فنر به صورتی است که از سمت گوی وارد لوله برق می شود و سپس از لوله برق عبور داده می شود. سیم هایی که نیاز است از داخل لوله برق عبور داده شوند به سر قلاب وصل شده و همزمان که گئوی در داخل لوله برق کشیده می شود سیم ها نیز از داخل لوله برق عبور اده می شودن و از انتهای لوله برق بیرون می آیند این کار توسط شخص برقکاری که حرفه ای است باید انجام پذیرد زیرا ممکن است اگر فشار زیادی به فنر سیم کشی بیاید بشکند و یا خم شود.

فنر سیم کشی

فنر سیم کشی

مزایای فنر سیم کشی برق ساختمان

برای اینکه زمان تعبیه سیم ها طولانی نشود از فنر سیم کشی استفاده می گردد زیرا کار سیم کشی را در زمان کمتر و با سرعت بیشتری به جلو میبرد

انعطاف بالای فنر سیم کشی در هنگام عبور از زانوها که زاویه های خاصی نیز دارند کاملا مشهود است و به راحتی از این زوایا عبور می کند.

کم وزن بودن این وسیله و همینطور مقاومت در برابر زنگ زدگی

طول عمر بالا و ماندگاری زیاد

مقاله مرتبط : لوله پی وی سی برق

برق کشی ساختمان با استفاده از فنر سیم کشی

در ابتدای کار نیاز به طرح و نقشه کلی سیم کشی های استاندارد داریم سپس خط تراز کلیدها و پریزها باید مشخص شده و کنده کاری های لازم به منظور قرارگرفتن کلید و پریز ها انجام شود و گچ کاری روی آنها صورت گیرد و در انتها از فنر سیم کشی برق ساختمان برای عبور دادن همه نوع سیمی مانند سیم های برق ، آنتن ، تلفن و … از داخل لوله استفاده می کنیم.

طریقه کارکرد فنر سیم کشی برق

طریقه کارکرد فنر سیم کشی برق

انواع فنر سیم کشی برق ساختمان:

مدل های مختلفی از این وسیله تولید شده و در بازار وجود دارد. برای دانستن اینکه در کدام قسمت از چه نوع فنر سیم کشی باید استفاده گردد از وظایق برقکار حرفه ای است . تفاوت اصلی این فنر ها به خاطر انعطاف پذیری و قیمت هستند.

از انواع اصلی می توان موارد زیر را نام برد:

مقاله مرتبط : لوله برق فلزی یا فولادی و انواع آن

فنر فلزی

این مدل از اولین نمونه های تولید شده است جنس آن از فلز آهن ساخته شده که دارای مقاومت بالا و سطح مقطع تخت است . ضمن این موارد تحمل فشار بالایی نیز دارد و همینطور نسبت به این مزایا ، قیمت ارزان و در دسترس بودن این نوع فنر سیم کشی موجب محبوبیت این وسیله است.

فنر فلزی

فنر فلزی

سیم بکسلی با روکش فلزی:

مغزی داخل این نوع فنر ، از سیم بکسل و عایق فلز است. عایق فلزی روی سیم بکسل مقاومت این نوع سیم را تقویت می کند.

سیم بکسلی با روکش فلزی

سیم بکسلی با روکش فلزی

سیم بکسلی با روکش پلاستیکی:

گرد بودن سطح مقطع این نوع سیم باعث می شود که به راحتی از داخل لوله عبور کند ، چون رویه ی آن از جنس پلاستیکی است حالت کشسانی داشته و به راحتی پاره نمی شود و این روکش پلاستیکی از خود فنر نیز محافظت می کند.

سیم بکسلی با روکش پلاستیکی

سیم بکسلی با روکش پلاستیکی

مقاله مرتبط : لوله فلکسی برق و انواع آن

نمونه قاب دار:

ضخامت استاندارد بدنه این سیم موجب شده که در برابر ضربه مقاوم باشد و تا نشود باز و جمع کردن این سیم بسیار راحت است و به بسته بندی در پایان کار نیاز ندارد. به راحتی نیز جابجا می شود. هنگام کشش نیز هیچ آسیبی به سیم های داخل لوله برق نمی رساند . از لحاظ اندازه این فنر ها در سایز های 3 میلی متر تولید می شوند که ضخامت 1.3 میلی متری نیز دارند و با طول 15 ، 20 ، 30 و 50 متری نیز در بازار موجود هستند. مفتولی که نورد شده است جنس این نوع فنر را تشکیل می دهد و به دو رنگ مشکی و قرمز تولید می گردند.

نمونه قاب دار

نمونه قاب دار

فنر سیم کشی پلاستیکی:

فنر با جنس پلاستیک انعطاف پذیر است که سیم های برق را داخل لوله ها به راحتی عبور می دهد.

مزایای فنر پلیمری

چرخش 360 درجه به خاطر سطح مقطع مدور دارد و داخل لوله می تواند در هر جهتی بچرخد

به علت انعطاف پذیری بالا از داخل زوایا و زانوها به راحتی عبور می کند

هنگام کشش فنر به دست آسیبی نمی رسد

باز و بسته شدن فنر آسان است

وزن بسیار سبکی دارد و در حمل و نقل مشکلی ایجاد نمی کند

به علت اینکه خورده نمی شود و زنگ نمی خورد طول عمر بالایی دارد

جمع بندی:

از لحاظ کارکرد و جنس و نوع فنر سیم کشی برق ساختمان صحبت کردیم که قطعا در هر سیم کشی برق ساختمان باید این نوع وسیله مورد استفاده قرار بگیرد تا کار برق کشی به سهولت و با دقت و همچنین با سرعت مناسب انجام گیرد. ممکن است بعد از خواندن این مقاله سوالاتی برای شما به وجود بیاید که در این مواقع در هر زمینه ای که سوال داشتید می توانید با مهندسین متبحر مجموعه مهندسی بامیک تماس بگیرید و پاسخ سوال خود را به درستی و در اسرع وقت دریافت کنید. بامیک برای اطلاع رسانی و ارائه خدمت در کنار شما عزیزان است.

تماس با بامیک پایپ

لوله پی وی سی | قیمت لوله پی وی سی

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

منبع مقاله : فنر سیم کشی برق ساختمان

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس