لوله فلزی برق

لوله برق فلزی یا گالوانیزه نوعی از لوله برق هستند که به علت استحکام بیش از حد در صنعت کاربرد گسترده ای نسبت به انواع دیگر دارند.

لوله برق به منظور پوشش سیم هایی که از داخل لوله می گذرد استفاده می شود تا سیم ها را از صدمه دیدن ، تماس مستقیم افراد محافظت کند لوله برق ها را در ساخت و ساز بیمارستان ها ، هتل ها ، ادارات ، ساختمان های مسکونی و تجاری ، فروشگاه ها و … استفاه می کنند. اما برای انتخاب جنس لوله ، شرایط محیطی و نوع ساختمان را در نظر میگیرند که اغلب از لوله های فلزی یا فولادی در صنعت استفاده می کنند.

لوله برق و اتصالات آن ، انواع مختلفی دارند و هر کدام برای هدف خاصی استفاده می شودن به طور مثال از لوله فلزی برق گالوانیزه سرد و گرم به منظور عبور تجهیزات برقی در کارخانه ها و کارگاه ها بیشتر استفاده می گردد. به علت فلزی بودن این لوله ها می توانند فشار بالایی را تحمل کنند و در مقابل ضربه یا نیرو نمی شکنند و همچنین در مکان هایی که نیاز به محافظت بهتر و استحکام بیشتر سیم ها و کابل کشی هاست  از انواع لوله برق گالوانیزه به صورت توکار و روکار استفاده می شود.

لوله فولادی

لوله فولادی

انواع لوله فلزی برق

برای هر ساخت و سازی گزینه های مختلفی از لوله ها را می توان استفاده کرد. لوله فلزی برق انواع مختلفی دارد که با توجه به دسته بندی کلی و براساس نحوه ی تولید لوله های کاندوئیت فلزی برق می توان آنها را در گروه های زیر قرار داد:

لوله گالوانیزه بدون درز و ضد انفجار

این لوله در فضاهایی که امکان انفجار و آسیب فیزیکی دارد به کاربرده می شود که در شاخه های 3 متری تولید شده و در صورت نیاز متراژ بیشتر نیز تولید می شوند برای اتصالات نیز از انواع متعلقات و اتصالات فلزی می توان استفاده کرد.

لوله فلزی برق درزدار

 این گروه از لوله های کاندوئیت فلزی برق از خمیدگی و جوش دادن نقاط اتصال دو لبه ی ورق های فلز تولید می گردند ورق هایی که در ساخت این نوع لوله استفاده می شود روکش گالوانیزه دارند و مقاومت قابل توجهی را شامل می شوند و همینطور ارزان تر از لوله برق بدون درز هستند.

 

لوله فلزی GRC نامی دیگری از لوله های فولادی سخت می باشد.

ویژگی های GRC :
1- لوله گالوانیزه گرم برای مقاومت در برابر خوردگی بسیار مناسب است.
2- طول عمر بالا و مقاومت بالای لوله گالوانیزه ب
3- مسیرهای صاف و پیوسته برای کشیدن سیم سریع
4- در پوش انتهایی Kwik-release برای محافظت از رزوه‌ها
5- مطابق با استاندارد ایمنی UL 6
6- اندازه ها از 1/2 اینچ تا 6 اینچ. 16 تا 155 میلی متر

مقاله مرتبط: فروش لوله برق

کاربرد لوله فلزی برق یا فولادی در مدل های مختلف

  1. لوله فولادی گالوانیزه گرم

این مدل لوله را آبکاری عمقی گرم می کنند و در مناطقی که رطوبت بالایی دارد و امکان بارش بیشتری در قسمت های بیرونی بر روی آن است استفاده میشود تا به خاطر رطوبت احتمال زنگ زدگی در آن کاهش یابد.

  1. لوله فلزی سیاه برق

نوعی از لوله فلزی برق سیاه برق نام دارد که از جنس فولاد و به رنگ سیاه است که سطح آن بدون روی و رنگ است هنگام ساخت به علت اکسید آهن به رنگ سیاه در می آید . به این نوع لوله ، لوله برق مشکی یا لوله فولادی مشکی نیز می گویند.

این لوله فرایند گالوانیزاسیون را از سر نگذرانده و در موقعیت هایی که به لوله گالوانیزه احتیاجی نباشد کاربرد دارد.

  1. لوله فلزی گالوانیزه سرد (لوله فلزی برق درز جوش)

برای محیط هایی که داخل دیوار زیر گچ هستند استفاده دارد و یکی از پرمصرف ترین و رایج ترین لوله برق فلزی است.

  1. لوله فولادی گالوانیزه ضد انفجار (لوله فولادی بدون درز)

به علت نداشتن درز ، گاز ها به داخل لوله نفوذ نمی کنند و همین امر باعث استفاده این مدل لوله در پالایشگاه ها و مناطق گازی است.

  1. لوله فولادی قابل انعطاف (لوله خرطومی فلکسیبل)

به دلیل انعطاف پذیری بالا و خم شدگی راحت این لوله ، اغلب در انتهای مسیر لوله کشی و همچنین در محل های اتصال به موتورهای الکتریکی کاربرد دارد.

  1. لوله برق خرطومی

    لوله برق خرطومی

    لوله فلزی برق رنگی

ضعیف ترین نوع لوله برای قرار دادن کابل برق داخل آن است که بدنه هایشان فلزی است و روکش رنگ دارند. استفاده از رنگ روی سطح لوله تا حدودی باعث جلوگیری از زنگ زدگی می شود . این لوله ها ارزان تر از لوله هایی با سطح گالوانیزه هستند.

مقاله مرتبط: انواع اتصالات برق

اتصالات لوله فلزی یا فولادی

            انواع بوشن

            بست انتهایی

            زانویی ساده

            سه راهی ساده

            سه راهی درب دار

            براس بوشن

            سرلوله پلاستیکی

قطرهای مختلفی از لوله فلزی برق ساخته می شود که شامل 13.5 ، 16 ، 21 و 36 میلی متر هستند .

لوله برق فولادی

لوله برق فولادی

از آنجایی که لوله فلزی برق علاوه بر مزیت ، معایب زیادی هم دارند و هزینه های بالایی صرف لوله کشی های فلزی می شود . امروزه برای کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر و همچنین کاربرد بهتر ، از لوله های پی وی سی برق استفاده می شود که مجموعه مهندسی بامیک با در نظر گرفتن درخواست مشتری این نوع لوله ها را به بازار عرضه کرده است. برای مشاوره و دانستن اطلاعات کافی می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تماس با بامیک پایپ

لوله پی وی سی | قیمت لوله پی وی سی

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

 

منبع مقاله : لوله برق فلزی یا فولادی و انواع آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس