رفع نشتی لوله پی وی سی

آشنایی با لوله یو پی وی سی

لوله پلیکا یا همان لوله یو پی وی سی به خاطر ویژگی هایی مانند مقاوم بودن در مقابل آب و هوا ، خورندگی ، غیر سمی بودن ، نسوز بودن ، مقاوم بودن در برابر موریانه ها ، عایق بودن در برابر حرارت و الکتریسیته و … معروف هستند ضمن این موارد ، این نوع لوله ها در مقابل مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. به راحتی نصب می شوند و به همین علت تقاضای بسیاری دارند. علت نشت این لوله ها ممکن است به خاطر آلودگی ها ،  راه اندازی و نصب نادرست باشد که در ادامه به جلوگیری از نشتی این لوله ها خواهیم پرداخت.

لوله های یو پی وی سی از اصلی ترین محصولات صنعت آب و فاضلاب در جهان هستند هم به خاطر هزینه پایینی که در هنگام تولید دارند به نسبت لوله های پلیمری ، فلزی ، چدنی و بتنی در بازار بیشتر موجود می باشند.

 

کاربرد لوله پلیکا

لوله پلیکا در صنعت های مختلفی کاربرد دارد مانند:

  • خطوط لوله ی مواد شیمیایی
  • خطوط لوله ای هوای فشرده و گازها در کارخانه ها
  • سیستم های توزیع لوله آب
  • توزیع آب در باغ ها
  • تاسیسات آب در ساختمان ها
  • تاسیسات لوله های چاه
  • سیستم های توزیع آب برای آشپزخانه ، توالت ، حمام و محل های شستشو در داخل واحدهای مسکونی
  • سیستم های توزیع آب در مجتمع های تجاری ، اداری ، آزمایشگاه ها ، کارخانه ها
  • سیستم های توزیع آب در ترمینال ها ، فرودگاه ها ، راه اهن ، بیمارستان و هتل ها

دلایل اصلی نشت لوله پی وی سی و پو پی وی سی

شایع ترین دلیل به خاطر مهندسی و نصب نامناسب سیستم است ضمن این مورد موارد دیگری مانند:

  • در نظر نگرفتن انبساط حرارتی خطی است : به این معنی که اغلب لوله های پلاستیکی ضریب انبساط حرارتی خطی بالاتری نسبت به لوله های غیر پلاستیکی دارند هنگام نصب این بالا بودن حرارت باید جبران گردد مخصوصا اگر سیستم نصب در مکان هایی باشد که تغییرات دمایی زیادی در آنجا رخ می دهد. برای این منظور حتما در هنگام نصب باید با کارشناس مهندسی سیستم مربوطه مشورت گرفته شود.
  • استفاده کردن از چسب به مقدار زیاد : حلال هایی که داخل چسب وجود دارند به راحتی به وسیله ی لوله های پی وی سی و یو پی وی سی جذب شده و در داخل جداره ی لوله و داخل سوکت اتصالات قرار میگیرند همین امر باعث نرم شدن مواد لوله می گردد.
  • استفاده ی ناکافی از چسب : که باعث می شود در محل اتصالات حفره های خالی ایجاد شوند.
  • استفاده از گیره ی نامناسب و یا سفت بودن بیش از حد گیره : گیره ها به علت اینکه لوله ها را در کنار هم نگه می دارند اگر زیادی سقف بسته شوند به لوله ها فشار آماده و موجب پارکی یا شکستگی لوله شود.
  • تماس قسمت بیرونی لوله با مواد ناسازگاری مانند روغن لحیم کاری
  • استفاده از درزگیر ضد حریق ناسازگار
  • فشار آب ضربان دار
  • قرار گرفتن در دمای انجماد و بدون محافظت از لوله
  • اعمال فشار بیش از حد به لوله
  • آلودگی داخلی
  • استفاده از ضد یخ هایی که آلوده هستند
  • استفاده از مهار کننده های زنگ زدگی
  • استفاده از روان کننده های سیستم
  • تماس با سیم‌ های دارای پوشش پلاستیکی ناساگاز
  • آسیب در حین حمل و نقل
  • نگهداری در زیر آفتاب
  • و …

مقاله مرتبط: لوله تک لایه و کاربرد آن

هنگامی که به لوله ی پی وی سی آسیب می رسد و دچار شکستگی یا پارگی می گردد در اینجا سه روش موثر برای ترمیم لوله برای شما آموزش داده ایم. که می تواند از مشکل بیشتری جلوگیری کند.

روش اول : ترمیم لوله ها با استفاده از نوار تعمیر لوله:

ترمیم لوله ها با استفاده از نوار تعمیر لوله

رفع نشتی لوله پی وی سی

ابتدا با استفاده از نوار تعمیر لوله ، نشت ها و ترک ها را به هم وصله می کنیم.

این نوار کمک به جلوگیری از نشت و ترک کمک می کند قسمت بلندی از نوار را برش می زنیم و دور تا دور قسمت نشتی و ترک می چرخانیم تا جایی که قسمت نشتی پوشیده شود.

محصول دیگری به نام وصله چسبناک نیز وجود دارد که یک باند سنگین برای قسمت ترک یا نشتی است و روی قسمت های مورد نظر چسبیده می شود. پس از چسباندن باند به قسمت مربوطه ، وصله را فشار میدهیم تا در جای خود محکم شود.

چسب زدن لوله

نوار دیگری نیز برای استفاده در قسمت ترک به نام فایبرگلاس موجود هست ابتدا باید سطح مورد نظر را با حوله مرطوب کنید تا رزین فایبرگلاس به آن قسمت ، خوب بچسبد و تمام قسمت را بپوشاند. برای سفت شدن فایبرگلاس نیاز به 15 دقیقه زمان هست که برخلاف راه حل های دیگر نوار فایبرگلاس راه حل دائمی نیست.

نوار فایبرگلاس

مقاله مرتبط: تفاوت لوله پی وی سی و لوله پلی اتیلن

روش دوم : بتونه کردن توسط خمیر اپوکسی

در ابتدا فلکه آب لوله پی وی سی را ببندید.

بستن فلکه آب قسمت خیس و نشتی را خشک کنید.

خشک کردن نشتیسپس بسته اپوکسی را از فروشگاه مورد نظر آن تهیه کنید. اپوکسی را توسط یک قیچی به میزان مورد نظر برش دهید و سپس با رزین یا ماده سفت کننده روی چوب با هم مخلوط کنید. در ادامه مواد را با هم ورز دهید تا به ماده ای یک دست و یک رنگ تبدیل شود .

خمیر اپوکسی

 دستورالعمل های این مواد روی بسته ی اپوکسی درج شده است در انتها بتونه ای که ساختید را در اطراف ترک پخش و قالب کنید و دقت داشته باشید که تمام نواحی ترک و نشتی پوشیده شده باشد و 10 دقیقه صبر کنید تا قالب روی ترک خشک شود.

چسباندن خمیر اپوکسی

رفع نشتی لوله پی وی سی

توجه داشته باشید که برای اطمینان قبل از باز کردن آب 1 ساعت زمان گذشته باشد.

زمان خشک شدن اپوکسیاگر نشتی کامل برطرف نشد دوباره می توانید بتونه اپوکسی بیشتری روی محل بمالید.

روش سوم : تعویض منطقه ترکیدگی لوله پی وی سی

منبع ورودی آب در ابتدا باید قطع شود.

بستن ورودی آبسپس قسمتی از لوله پی وی سی که آسیب دیده است را اره کنید و آن را اندازه بگیرید و از هر طرف 1 اینج حدودا 2.5 سانتیمتر به آن اضافه کرده و با اره برش قطع کنید.

بستن لوله ترک خورده پی وی سیدر ادامه ممکن است آب باقی مانده در داخل لوله ها به بیرون نشت کند که آن را با استفاده از حوله تمیز پاک کنید. انتهای لوله پی وی سی که برش خورده است را با کاغذ سنباده 100 تا 220 صاف کنید تا نصب لوله ی جدید راحت تر انجام گیرد.

سمباده کشیدن لولهنسبت به اندازه خالی مانده از لوله ، لوله ی پی وی سی جدیدی را برش دهید.

برش تکه لولهاین قسمت جدید تا چند میلی متر باید کوچکتر از شکاف باشد. برای متصل کردن دو لوله به هم نیاز به اتصالات متناسب دارید.

اغلب اتصالات لوله ی پی وی سی یک شیار توقف در داخل دارند که برای ثابت ماندن اتصالات کمک می کند دور این شیار را سمباده بکشید تا اتصالات به راحتی روی لوله بلغزد.

سوهان کشیدن داخل اتصالاتاتصالات را با حلال پی وی سی و سیمان به لوله وصل کنید به این صورت که حلال پی وی سی را در امتداد قسمت های انتهایی لوله های پی وی سی قدیمی پخش کنید و سپس لایه ای سیمان را بالای حلال بمالید و حدود 15 ثانیه لوله ها و اتصالات را در جای خود ثابت نگه دارید.

چسب و حلال پی وی سیهر دو قسمت انتهای لوله جدید را به حلال پی وی سی آغشته کنید

حلال پی وی سیسیمان مخصوص پی وی سی را به قسمت داخلی اتصالات و همینطور به انتهای لوله پی وی سی جدید بمالید . سیمان را به همراه قسمت داخلی اتصالات روی تمام حلال پی وی سی بپوشانید.

حلال روی اتصالاتلوله را در اتصالات محکم کنید و بگذارید 10 ثانیه ثابت شود.

زمان چسبیدن لوله ها

رفع نشتی لوله پی وی سی

سپس لوله را کاملاً به درون اتصالات بلغزانید . پیچ کوچک به لوله بدهید ، به این صورت

، چسب ، لوله را نگه می دارد. و در انتها ، لوله را به مدت 10 ثانیه در محل خود ثابت نگه دارید.

مقاله مرتبط: خواص و کاربرد لوله پی وی سی pvc

علامت گذاری به عنوان دومین اتصال پی وی سی

علامت گذاری به عنوان دومین اتصال پی وی سیقسمت جدید لوله پی وی سی را نگه دارید تا در برابر پی وی سی اصلی کاملاً فیکس شود. مرکز اتصالات استفاده نشده را در کنار محل اتصال این دو لوله قرار دهید. جایی که انتهای اتصالات پی وی سی در امتداد قسمت قدیمی لوله پی وی سی قرار دارد به عنوان نقطه مرجع علامت بزنید . به علت اینکه این اتصالات را سنباده زده اید و شیاری وجود ندارد که لوله را پایین نگه دارد این علامتی که زدید به شما کمک می کند که بدانید اتصالات جدید را تا چه اندازه به داخل لوله بلغزانید.

حلال پی وی سی را در انتهای لوله قدیمی و داخل اتصالات دوم بمالید.

حلال پی وی سی روی لوله

رفع نشتی لوله پی وی سی

همانطور که قبلاً اشاره شد در این مرحله نیز حلال را یک الی 2.5 سانتی متر پایین تر از لوله بمالید. سپس اتصالی که قبلا بیرون آورده اید دخل آن را با حلال بپوشانید تا چسب به خوبی حفظ شود.

سیمان را در امتداد دو انتهای لوله پی وی سی پخش کنید.

سیمان پی وی سی سیمان پی وی سی را روی حلال پی وی شس پخش کنید. داخل اتصالات سیمان نفوذ نکند به اندازه کافی در انتهای لوله های پی وی سی را با سیمان بپوشانید

قسمت جدیدی از لوله پی وی سی را نصب کنید

قسمت جدیدی از لوله پی وی سی را نصب کنیدابتدا اتصالات را در قسمت جدید لوله بلغزانید . سپس ، آن را به سمت لوله کشی پی وی سی قدیمی و اصلی بکشید. کشیدن اتصالات به سمت بالا و پایین را ادامه دهید تا جایی که با نقطه مرجعی که قبلاً ترسیم کرده اید برسد.

لوله را به مدت 10 ثانیه در جای خود نگه دارید تا مطمئن شوید که جا گرفته و ثابت شده است. سپس ، حدود 15-30 دقیقه صبر کنید تا چسب کاملا خشک شود قبل از اینکه آب را دوباره وصل کنید و دوباره از لوله های خود استفاده کنید.

برای آشنایی و خرید لوله های پی وی سی و اتصالات پی وی سی می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید و از مجموعه مهندسی بامیک مشاوره رایگان بخواهید.

تماس با بامیک پایپ

لوله پی وی سی | قیمت لوله پی وی سی | رفع نشتی لوله پی وی سی

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

 

منبع مقاله : رفع نشتی لوله پی وی سی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس