تفاوت پلی اتیلن و پی وی سی

تفاوت پلی اتیلن و پی وی سی


لوله های پی وی سی و پلی اتیلن

امروزه در هر صنعتی که سراغ دارید از لوله ها در مصارف مختلف استفاده می شود. این مصارف نسبت به کاربرد و ویژگی انواع لوله ها طبقه بندی می شوند و برای هر کدام از ساخت و سازها و صنعت ها لوله هایی از جنس فلز ، پلاستیک ، پلیمر ، بتن و … تولید می گردد از جمله ی پرکاربردترین لوله ها می توان به لوله با جنس پی وی سی و همینطور با جنس پلی اتیلن اشاره کرد. این نوع لوله ها پلاستیکی بوده انعطاف بالایی دارند و می توان به صورت قالب بندی و فشرده سازی در بیایند که در ادامه تفاوت ، کاربردها و مزایای این دو نوع لوله را شرح می دهیم.

تقسیم بندی لوله های پی وی سی و پلی اتیلن

مواد پلاستیکی معمولا از نفت و گاز گرفته می شوند که به دو دسته ترموپلاستیک و پلیمرهای ترموستینگ تقسیم شده اند . در اینجا لوله پی وی سی و لوله پلی اتیلن از دسته اول یعنی ترموپلاستیک هستند.

در صنعت ساختمانی ، لوله پی وی سی به علت بادوام بودن ، وزن کم و استحکام بالا ، پرکاربردترین نوع لوله است.

از لوله های پلی اتیلن بیشتر برای زیرزمین استفاده میشود زیرا سخت تر بوده و مقاومت بالاتری دارد و شوک را جذب و تعدیل میکند و همچنین از اتصالات مقاوم تری برخوردار است.

مزایای هر دو نوع لوله نسبت به لوله های سنتی بتنی زیاد است از این نوع لوله ها اغلب برای انتقال مایعات که فشار و سرعت بالایی دارند استفاده می شود. در مقابل لوله های فلزی و بتنی به علت اینکه مقاومتی در برابر جرم و رسوب از خود نشان نمی دهند سرعت مناسبی در انتقال مواد و مایعات ندارند.

از دیگر تفاوت لوله های پلی اتیلن و پی وی سی با لوله هایی که از جنس غیر پلاستیک هستند مانند لوله های فلزی و بتنی این است که دما و حرارت یکنواختی در لوله های پی وی سی و پلی اتیلن حفظ می شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی و تهاجمی ، مواد شیمیایی مختلف و … دارند و مهم تر از همه این که عمر این لوله ها بیشتر از عمر لوله های فلزی و بتنی است و صرفه اقتصادی بالایی دارند.

لوله پلی اتیلن و پی وی سیمهم‌ترین فرق لوله پی وی سی و لوله پلی اتیلن

ضمن اشاره به مزایای هر دو لوله در بخش های پیشین لازم به ذکر است که این لوله ها تفاوت های مختلفی نیز با هم دارند که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • لوله پلی اتیلن بادوام تر از لوله پی وی سی است و عملکرد بهتری نیز دارد. که تفاوت در میزان دوام لوله ها از مهمترین فرق های میان این دو لوله است.
  • پلی اتیلن در مقابل رشد ترک کند است و در مقابل انتشار سریع ترک مقاومت بالاتری دارد
  • لوله های پلی اتیلن در مقابل طیف وسیعی از دماها عملکرد بهتری نسبت به لوله های پی وی سی دارند.
  • پلی اتیلن در مقابل نشت ، ترک ، پارگی و ایجاد سوراخ مقاوم هستند
  • پلی اتیلن ها در برابر مواد مختلف شیمیایی مقاومت بسیار خوبی نشان می دهند که همین عملکرد باعث دوام بالای این نوع لوله است
  • عمر لوله های پلی اتیلن حدود 100 سال است و در مقایسه با لوله پی وی سی کاربرد و استفاده ی بیشتری دارد.

مقاله مرتبط : لوله پی وی سی برق

فرق لوله پی وی سی و لوله پلی اتیلن در میزان اتصالات و انعطاف پذیری

انعطاف پذیری لوله های پلی اتیلن نسبت به پی وی سی بسیار بیشتر است و همینطور مشکلات کمتری هنگام نصب و استفاده دارد.

در مورد اتصالات اینکه لوله های پلی اتیلن نیاز به متصل شدن های مکرر ندارند زیرا به راحتی با هم ادغام می شوند و بدون نشت اتصال دائمی ایجاد می کنند که همین نوع اتصال بسیار کارآمد است و از لحاظ هزینه به صرفه تر نیز هستند.

مزیت داشتن اتصالات کمتر این نوع لوله ها از اصطحکاک مایعات جلوگیری می کنئ و فشاری روی سیستم اتفاق نمی افتد و به همین دلیل انرژی کمتری برای انتقال مایعات از پمپ ها صرف میشود.

تفاوت بین لوله پی وی سی و پلی اتیلن از نظر محیط زیست

لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های پی وی سی میزان سازگاری بیشتر و ضرر کمتری برای محیط زیست دارند و همچنین قابلیت بازیافت پلی اتیلن نسبت به پی وی سی بیشتر است و اگر حجم برابری از این دو نوع لوله را بسوزانیم آلاینده هایی که از پلی اتیلن خارج می شود کمتر از پی وی سی است

فرق بین لوله پلی اتیلن و لوله پی وی سی از نظر حمل و نقل و نصب

به علت اینکه لوله های پی وی سی سختی بالایی دارند باعث می شود که در حمل و نقل دچار محدودیت شوند و به خاطر داشتن اتصالات فراوان ، فشار زیادی به لوله ها وارد می شود که امکان نشتی و خرابی در آنها نسبت به  لوله های پلی اتیلن بیشتر است. سخت بودن لوله های پی وی سی همینطور ممکن است در هنگام نصب در زمین های ناهموار مشکلاتی به وجود بیاورد.

مقاله مرتبط : خواص و کاربرد لوله پی وی سی pvc

تفاوت بین لوله پی وی سی و لوله پلی اتیلن در قیمت

تفاوت قابل توجه دیگر بین این دو نوع لوله این است که لوله ی پی وی سی و همچنین لوله یو پی وی سی از لحاظ وزنی بسیار سبک و از لحاظ قیمت بسیار به صرفه تر و ارزان تر از لوله های پلی اتیلن هستند و در مقایسه ، لوله های پلی اتیلن بسیار گران تر و در حدود دو برابر قیمت لوله های پی وی سی را دارند.

لوله پی وی سیکاربردهای لوله های پی وی سی PVC و لوله های پلی اتیلن PE

تا بدینجای مقاله به تفاوت های این دو نوع لوله پرداخته شد حال می توانیم به کاربردها و قابلیت های این لوله ها توجه کرد که هر کدام نیز کاربردهای مختلفی دارند هر چند میتوانند کاربرهای مشابهی نیز داشته باشند.

از مهمترین و قابل توجه ترین کاربردهای لوله پلی اتیلن موارد زیر است:

  • در صنعت گاز و برای انتقال گاز طبیعی
  • در صنعت پتروشیمی برای انتقال مواد و مشتقات نفتی
  • استفاده در چرخه‌های سرمایی و گرمایی
  • انتقال آب های سطحی و فاضلاب ها
  • انتقال آب و مواد شیمیایی و همچنین گازهای فشرده
  • استفاده در صنعت کشاورزی و آبیاری

از کاربردهای لوله های پی وی سی میتوان به مهمترین آنها اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت آب و فاضلاب و انتقال آب
  • استفاده در سیستم زهکشی و استفاده در تأسیسات زیرزمینی
  • استفاده در صنعت ساختمان سازی و تأسیسات
  • استفاده در صنعت کشاورزی و آبیاری
  • استفاده عنوان لوله برق در صنعت برق
  • استفاده به‌عنوان داکت

سخن پایانی

با توجه به مزیت ها و تفاوت های بین لوله های پی وی سی و پلی اتیلن که شامل تفاوت در مواد اولیه ، انعطاف پذیری ، اتصالات ، حمل و نقل ، سازگاری با محیط زیست ، طول عمر ، عملکرد و قیمت و … دارند که باعث کاربردهای مختلف در صنایع متعدد می شوند. اگر هنگام خرید عملکرد ، دوام ، کاربرد ، اتصالات و حمل و نقل برای شما مهم است لوله های پلی اتیلن را انتخاب کنید و اگر به دنبال لوله هایی با قیمت بسیار به صرفه تری هستید لوله های پی وی سی بهترین انتخاب خواهد بود. شما همواره می توانید برای داشتن اطلاعات کافی درباره ی انواع لوله ها و عملکرد آنها و مشاوره برای خرید و همچنین خرید با قیمت مناسب و کیفیت بالا با مجموعه مهندسی بامیک تماس بگیرید.

تماس با بامیک پایپ

لوله پی وی سی | قیمت لوله پی وی سی

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

منبع مقاله : تفاوت لوله پی وی سی و لوله پلی اتیلن

2 دیدگاه

    • سلام ممنون از سوالتون. لوله ی پلی اتیلن از لحاظ عملکرد ، دوام ، عدم آسیب به محیط زیست ، فشار ، دما و خیلی از موارد دیگه که در مقاله بهش اشاره شده بهتر از لوله پی وی سی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس