لوله زهکش

لوله زهکش چیست؟

از وسیله های جانبی در صنعت کشاورزی لوله زهکش است که به منظور استفاده های جانبی برای مزارع کشاورزی ، ساختمان ها و زمین های ورزشی کاربرد دارند. این لوله ها را داخل زمین و یا در سطح خاک نصب می کنند تا آب اضافی را خارج کرده و آسیب هایی که ممکن است به علت خیس ماندن طولانی مدت زمین به زمین وارد شود را جلوگیری می کند.

جنس استفاده شده در تولید لوله های زهکش ، از پی وی سی و پلی اتیلن است که به شکل مشبک و یا نیمه مشبک می باشند. سوراخ هایی روی لوله زهکش وجود دارد که میتواند رطوبت اضافی را به خود جذب کند. آب های اضافی حاصل از باران را که در زمین های کشاورزی و یا زمین های ورزشی انباشته می شوند را جمع آوری می کنند.

جنس لوله زهکش

جنس های مختلفی از این لوله در طول تاریخ موجود بوده زیرا همواره استفاده می شده است. لوله های قدیمی زهکش از سفال ، سیمان و یا گل بوده اند که امروزه منسوخ شده اند. زمانی نیز از جنس آهنی تولید می شده اند که به علت زنگ زدن و بستن رسوب دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. در حال حاضر از لوله های پلاستیکی استفاده می شود که بهترین نوعشان از جنس پی وی سی است که شکل خرطومی داشته و از پلاستیک فشرده ساخته شده است.

لوله خرطومی زهکشانعطاف بالا جزء مولفه ی پی وی سی است که رسوب نمیبندد و سوراخ های آن بسته نمی شود. طول عمر بالایی داشته و بهترین گزینه برای زهکشی است.

مقاله مرتبط : لوله پلی اتیلن وزین پایپ

انواع لوله زهکش

انواع مختلفی از جنس پلاستیکی لوله های زهکشی وجود دارد:

لوله های زهکش موجدار

این مدل لوله صاف نیست مدل خرطومی داشته و موج دار است برای زمین هایی که پستی بلندی دارند مناسب هستند. کاربرد خاص آن در همه ی مکان ها قابل استفاده نیست.

لوله های زهکش متخلخل

از نوع خرطومی ساده هستند و سوراخ هایی برای جذب رطوبت دارند.

لوله های زهکش ساده

شکل آنها خرطومی نبوده و ساختارشان ساده است. که بر روی سطح زمین نصب می شوند.

لوله زهکش سادهکاربرد های لوله زهکش

رطوبت ممکن است که به ساختمان ها و زمین آسیب وارد کند برای جلوگیری از این کار در مزارع کشاورزی ، پل ها و ساختمان ها لوله ای نصب می شود که با سوراخ هایی که روی آن تعبیه شده رطوبت را به خود جذب کرده و مانع از آسیب می شود.

کاربرد لوله های زهکش در زمین کشاورزی معمولی : لوله ها را در زمین دفن می کنند تا هنگام آبیاری و یا بارندگی اگر آب اضافی وجود داشت از طریق این لوله ها آب به خارج از زمین هدایت شود تا ز پوسیدگی ریشه ها جلوگیری شود.

کاربرد لوله های زهکش در زمین کشاورزی شوره زار : زمین هایی که خاک شور و نمکی دارند در ابتدا نیاز است که خاک شستشو و سپس آبیاری شده تا برای زراعت آماده شود. که پس از شستن خاک برای خروج نمک و املاح مضر از لوله های زهکش استفاده می کنند.

کاربرد لوله های زهکش در ساختمان ها ، جاده ها و پل ها : با نصب لوله ها در این فضاها ، آب با سرعت و به شکل کامل از این مکان ها خارج می شود و این عمل باعث استحکام سازه ها و زمین می گردد و همینطور گیاهان نیز آسیبی نمی بینند.

کاربرد لوله های زهکش در زمین بازی و ورزشی : زمین های ورزشی که دارای چمن هستند و یا زمین های بازی که جنس کف پوش آنها متفاوت است برای تخلیه ی آب آنها نیز نیاز به لوله های زهکش می باشد که با کیفیت بالا و نصب دقیق لوله ها را در این زمین ها نصب می کنند.

مقاله مرتبط : لوله خرطومی طرح نسوز بامیک

موارد استفاده از لوله زهکش

رطوبت های به وجود آمده می تواند از وجود موارد زیر باشد:

آب های زیر زمینی

باران و نزولات آسمانی

آب چشمه های موجود در زمین

آب های ریخته شده برای شست شو

لوله پلی اتیلن زهکشمزایای استفاده از لوله زهکش

جنس پلاستیک استفاده شده در تولید لوله های زهکش ، باعث عدم انسداد و یا کم و زیاد شدن تعداد و اندازه ی سوراخ ها می شود. و همین مورد عمر مفید لوله را بالا می برد.

مدل خرطومی را برای زیر خاک و مدل ساده را برای سطح زمین استفاده می کنند.

کم وزن بوده و به آسانی حمل می گردند.

افراد غیر فنی نیز می توانند این لوله ها را نصب کنند چون طریقه ی نصب و به کارگیری آن راححت بوده و بست ها و اتصالات متعددی دارند.

انعطاف پذیری لوله ها به خاطر وجود پلاستیک در تولید آنها ، بالا بوده و احتمال شکستگی کاهش می یابد.

مقاله مرتبط : انواع لوله پی وی سی

با توجه به جنس لوله های زهکش پی وی سی و پلی اتیلن ، در برابر مواد شیمیایی و املاح موجود در خاک و آب مقاومت بالایی دارند.

در برخی موارد برای لوله های زهکش روکشی از جنس متفاوت استفاده می شود. این روکش نسبت به نوع مکان و طریقه ی استفاده متفاوت است علت این امر به این خاطر است که برخی از مواد برای پلاستیک مضر هستند و روکشی که استفاده می شود از آسیب به بدنه ی لوله جلوگیری می کند.

لوله هایی که در سطح تعبیه می شوند پوشش های مقاومت در برابر نور خورشید دارند.

استحکام لازم این لوله ها قبل از ورود به بازار تست می شوند و کد استاندارد می گیرند. آزمون های صورت گرفته شامل تست آبکش ، ابعاد و وضعیت ظاهری و همچنین تست استحکام است.

لوله های پلاستیکی بامیک

لوله های زهکش PVC در سایزهای 110 ، 125 ، 160 ، 200 میلی متر در دو دسته نیمه مشبک و تمام مشبک و دو گروه پوشش دار و بدون پوشش بصورت کلافی در بازار موجود هستند برای بررسی مشاوره لوله های زهکش می توانید با کارشناسان بامیک تماس گرفته و اطلاعات روز مربوط به این لوله ها و لوله های پی وی سی را دریافت کنید.

 

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

منبع مقاله : لوله زهکش و کاربرد آن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس