انواع بوشن

انواع بوشن


بوشن چیست؟

انواع بوشن | بوشن به قطعه ای فلزی می گویند که داخل آن به شکل رزوه ای می باشد که برای جوشکاری کردن آنها لبه های اول و آخر آن پخ خورده هستند . هر دو سمت این اتصال دادای دنده ی مادگی هستند و هم به صورت مساوی و هم به صورت تبدیلی می باشند. نوع تبدیلی از چدن ریخته شده ساخته میشود و لوله های با قطرهای مختلف را بهم متصل می کند.

 

مشخصات بوشن رزوه ای

ظاهر بوشن ها به صورت استوانه ی توخالی است. که در قسمت داخلی هر دو سر آن دارای رزوه است. مهمترین قسمت هر بوشن رزوه ی آن است که باعث ایجاد اتصال میان دو لوله می شود. اگر این اتصال میان رزوه درست برقرار نشود باعث نشتی شده و به مرور لوله ها از هم جدا می شوند. نوع خاصی از بوشن ها برای کاهش دادن قطر لوله مورد استفاده قرار میگیرند که به نام کاهنده معروف هستند. این سازه در اندازه های کمتر از یک چهارم تا 4 برای سرویس های آب در کلاس 3000 و 6000 استفاده می گردند.

 

این قطعه که در دو نوع پلاستیکی (پی وی سی) و فلزی( گالوانیزه و برنج ) عرضه می شود.

بوشن برنجی

بوشن برنجی

طول های قابل تولید انواع بوشن در سایزهای 5 ، 7 و 10 سانتی متری است.

 

انواع بوشن

  • بوشن لوله

در برق کشی از این اتصال دهنده استفاده می شود شکل قطعه به صورت استوانه ای است و به شکل فلزی و پلاستیکی تولید می شود متصل شدن این نوع بوشن ها ، دنده ای یا پیچی و جوشی است.

  • بوشن مغزی

این نوع به شکل پیچی است که مجهز به مغزی به یک سر است که بیرون قرار گرفته و مانند مدل های دیگر برای اتصال لوله ها کاربرد دارد. برای تجهیزاتی که دارای رزوه هستند به کار برده می شوند جنس این قطعه را در انواع مختلفی مانند گالوانیزه ، فلزی ، یو پی وی سی و همچنین از جنس پروپلین نیز می سازند.

  • بوشن پلاستیکی

زمانی که دو لوله با قطر متفاوت را می خواهیم به هم وصل کنیم از این اتصال استفاده می کنیم که معمولا در تاسیسات و سیستم های لوله کشی عبور آب و فاضلاب و همینطور برای کابل کشی های برق از این نوع بوشن استفاده می شود. زیرا از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند. از این مدل به افزاینده و کاهنده نیز نام می برند که در خطوط انتقال ولتاژ و جریان برق اهمیت دارند. عمر طولانی دارند در مقابل زنگ زدگی مقاومند و نسبت به دیگر بوشن ها ، هزینه شان کمتر است.

  • بوشن پلاستیکی

    بوشن پلاستیکی

     

  • بوشن جوشی

هنگامی که نری و مادگی را می خواهند در صنایع ساختمانی و صنعتی تغییر دهند از این نوع بوشن استفاده می کنند. نوع فولادی آن از پرکاربردترین آنهاست و برای اتصال دو لوله جوشکاری میشود. نمونه ی آبکاری شده ی آن نیز تولید شده است. انواع مختلفی دارد مانند : فولادی ، استیل ، درزدار ، فشار قوی و مانیسمان.

  • بوشن جوشی

    بوشن جوشی

    بوشن مانیسمان

    بوشن مانیسمان

    بوشن پلیکا

دو نوع از بوشن پلیکا وجود دارد یکی تخت و یکی دارای ترمز است. سایزهای گوناگونی از این بوشن تولید می شود مانند 63 ، 90 ، 110 ، 125 ، 160 و 200 . این نوع نیز جزو پرکاربردترین بوشن ها در صنعت های فاضلاب خانگی و شهری ، خطوط انتقالی گاز ، خطور آبرسانی و مصارف مخابراتی است.

انواع بوشن‌ فلزی

مقاله مرتبط: لوله برق فلزی

بوشن ساده

لوله های با قطر یکسان که در راستای یکدیگرند را به هم متصل می کند از جنس چدن است و شکلی استوانه ای و توخالی دارد داخلش دنده دار است و همین باعث وصل شدن لوله ها به هم می شود.

بوشن روپیچ توپیچ

بوشن روپیچ و توپیچ شبیه بوشن ساده است تنها تفاوتی که دارد این است که بوشن روپیچ و توپیچ از داخل و خارج دنده دار است زمانی که یک قطعه از داخل و یک قطعه از بیرون متصل هستند و دنده دارند این بوشن کاربرد دارد.

بوشن تبدیل

برای وصل شدن لوله هایی که قطرهای متفاوتی با هم دارند اما در راستای هم هستند از بوشن تبدیل استفاده می شود که خود بوشن تبدیل دارای دو سر با دو قطر متفاوت و از جسن چدن است.

بوشن تبدیلبوشن پرسی

لوله های پنج لایه ی هم قطر ، غیر هم قطر ، هم راستا و نیز غیر هم راستا را به هم متصل می کند . در ساخت آن به جای مهره از حلقه ی استیل استفاده شده است که در هنگام نصب این حلقه پرس شده و آب بندی ایمن را به وجود می آورد.

مقاله مرتبط: لوله پنج لایه

انواع بوشن پی وی سی

مقاله مرتبط: لوله پی وی سی برق

بوشن یکسر دنده

برای متصل کردن لوله های پی وی سی به قوطی هایی که از جنس گالوانیزه یا پی وی سی و همینطور جعبه تقسیم پلی کربنات مورد استفاده هستند . اتصال لوله های برق پی وی سی را به تابلو برق ممکن میکنند. این نوع از انواع بوشن به راحتی نصب می شود ، در برابر زنگ زدگی مقاوم است ، نسبت به بوشن گالوانیزه قیمت مناسب تری دارد.

بوشن دو سر کوپل تخت

بوشن تخت تعمیری ، زمانی که فضای بسیار کمی وجود دارد اما نیاز به افزایش و ایجاد انشعابات جدید است کاربرد دارد و برای تعمیر شکستگی ها استفاده می شود.

مزایای استفاده از بوشن

 

برای اتصال لوله ها به یکدیگر جایگزین مناسبی به نسبت جوشکاری است. اگر لوله ها به وسیله ی جوشکاری به هم متصل شوند در هنگام خرابی و آسیب دیدگی به هر طریقی ، امکان جایگزین شدنشان بسیار سخت خواهد شد. اما بوشن اتصال را راحت می کند و از همین رو قطعه ای کاربردی در ساخت و ساز ساختمانی است.

توانایی تحمل فشار بالا را دارند

و مقابل حرارت و همینطور برود نیز مقاومند.

بوشن ها مانند لوله هایی پی وی سی نیز در کارخانه و شرکت های مختلفی تولید می شوند. وظیفه ی شما به عنوان خریدار باید به گونه ای باشد که در هنگام خرید تمام جوانب را از لحاظ کیفیت ، قیمت و حمایت محصول سنجیده و سپس با اطمینان خرید کنید. ما این جوانب را در هنگام فروش برای خریداران رعایت می کنیم و مشتریان ما حمایت ما را بعد از خرید خواهند داشت. برای تماس با مشاوران مجموعه مهندسی بامیک شماره های زیر را در خدمتتان قرار می دهیم.

تماس با بامیک پایپ

لوله پی وی سی | قیمت لوله پی وی سی

برای کسب اطلاعات در مورد لیست قیمت انواع لوله پی وی سی کلیک کنید.

منبع مقاله : انواع بوشن و کاربرد آن

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهمحصولاتتماس